+30 salonów
+100 ekspertów
+1mln bw
Montaż fotelików Zapytaj konsultanta Kontakt do salonów BW Blog
Aktywność sportowa w ciąży

Jakie aktywności dozwolone są w czasie ciąży?

2018-03-12

Wiele kobiet postanowiło nie rezygnować ze sportu w momencie, gdy zaczęły spodziewać się dziecka. U części kobiet to właśnie ciąża sprawia, że zaczynają interesować się sportem. Oczywistą sprawą jest, że treningi w trakcie ciąży nie mogą być bardzo intensywne. Niemniej jednak, nie oznacza to konieczności całkowitego porzucenia sportu w trakcie ciąży. Zerknij na poniższe rady, aby wiedzieć, jak sprawić, aby z ćwiczeń płynęły same korzyści - zarówno dla Ciebie, jak i maluszka.

Bycie Fit Mamą? Czemu nie!

Uprawianie sportu to jedna z rzeczy, którą zawsze warto jest wpisać w plan dnia. Sport buduje zarówno nasze ciało, ale i charakter. Przy okazji, ćwiczenia w trakcie ciąży poprawiają kondycję - wzmacniają nasze mięśnie i serce - co zdecydowanie ułatwi nam poród, zwłaszcza, gdy będzie trwać długo.

Wiele siłowni posiada programy dedykowane dla mam. Instruktorzy dbają o to, by plan ćwiczeń przynosił wymierne korzyści i jednocześnie był w pełni bezpieczny zarówno dla mam, jak i nienarodzonych jeszcze dzieci. Takie treningi możemy też odbywać w domu. Technikę wielu ćwiczeń spokojnie opanujemy z pomocą poradników, bez konieczności pomocy trenera.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim, należy sobie uświadomić zalety płynące z podjęcia ćwiczeń. Mając na uwadze, iż nie będą to ćwiczenia intensywne, nie nastawiajmy się na efekty w postaci, na przykład, chudnięcia, budowania masy mięśniowej. W ćwiczeniach w trakcie ciąży chodzi głównie o to, by wzmocnić swoją wytrzymałość, poprawić samopoczucie.

Wzmożoną aktywność fizyczną warto jest skonsultować z lekarzem. Jeśli zdecydujemy się na ćwiczenia w trakcie ciąży, to koniecznie trzeba uwzględnić swój poziom zaawansowania. Kobiety, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, powinny budować swoją kondycję powoli, bez przemęczania się.

Jeśli już wyeliminowaliśmy przeciwwskazania zdrowotne, to możemy pójść krok dalej - do sklepu z odzieżą sportową. Odpowiedni ubiór jest niezbędny, by móc w pełni skupić się na ćwiczeniach. Niedopasowane ubranie będzie stale odwracać naszą uwagę, co bardzo przełoży się na jakość treningu i jego skuteczność.

W stroju ważne jest przede wszystkim to, aby czuć się w nim komfortowo. Nasza wygoda płynie nie tylko z samego dopasowania, ale też choćby z jakości użytych materiałów. Jeśli zdecydujemy się na produkty wykonane z nieprzewiewnych materiałów, to trening będzie dla nas bardzo nieprzyjemny w odczuciach, a chodzi przecież o uczucie szczęścia i satysfakcji!

Siłownia, plener czy dom? Gdzie ćwiczyć?

Miejsce ćwiczeń zależy od naszych preferencji. Nie musimy być tam, gdzie czujemy się niekomfortowo.

Jeśli ćwiczenia na siłowni są dla nas krępujące - ćwiczmy w domu. Ułożenie bezpiecznego zestawu ćwiczeń, który można wykonywać w pojedynkę, bez asekuracji, to łatwa rzecz. Ćwiczenia w domu wiążą się z wieloma zaletami - oszczędnością czasu (brak konieczności dojazdów), pieniędzy, łatwiejszym zmotywowaniem się do ćwiczeń.

Siłownia to świetny wybór dla kobiet, które lubią ćwiczyć w grupie. Bycie w grupie motywuje - zwłaszcza, jeśli otaczają nas osoby w podobnej sytuacji do naszej. Warto zorientować się, czy lokalne siłownie nie organizują zajęć dedykowanych przyszłym mamom. Dzięki takim zajęciom będziesz mieć pewność, że ćwiczysz pod okiem specjalisty, a jednocześnie poznasz inne matki, z którymi będziesz mogła wymienić się doświadczeniami.

Ćwiczenia plenerowe kwalifikują się do ćwiczeń wykonywanych na własną rękę. Ich niewątpliwą zaletą jest odbycie treningu na świeżym powietrzu, co pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie. W internecie można znaleźć wiele historii kobiet, które w trakcie ciąży jeździły na nartach, biegały, pływały, a na koniec urodziły zdrowe i piękne dziecko. Wszystko zależy od tego, jak bardzo aktywnym było się przed ciążą. Rozpoczęcie przygody z bieganiem w trakcie ciąży może być ryzykowne, ale jeśli ma się sporo stażu (około roku i więcej), to wówczas wystarczy zredukować intensywność treningów.

Jak ćwiczą Fit Mamy?

Skoro już udało nam się podjąć decyzję i wybrać miejsce, to warto byłoby też zdecydować się na konkretne czynności. Nie bez powodu w internecie można znaleźć dziesiątki różnych zestawów ćwiczeń. Różnorodność wynika między innymi z preferencji - nie każdy lubi wykonywać dane ćwiczenia, więc specjaliści przygotowali dla nich różne alternatywy.

Jeśli lekarz zalecił Ci, abyś nie nadwyrężała swojego kręgosłupa lub nie przemęczała się - zawsze o tym pamiętaj. Dobro Twojego dziecka jest najważniejsze. Ciąża nie jest najlepszym momentem, by badać swoje granice wytrzymałości, jak chodzi o sport. Takie zalecenie nie wyklucza jednak całkowicie możliwości treningu.


Ćwiczenia w pozycji siedzącej w ciąży Ćwiczenia z piłką w ciąży Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Brak stażu lub niewielkie doświadczenie to powód, dla którego powinnaś zacząć od lekkich ćwiczeń. Wszystko po to, by stopniowo przyzwyczajać nasze ciało do wysiłku. Na początek zaleca się ćwiczenia z piłką, gdyż są one bardzo łaskawe dla naszego kręgosłupa i mięśni. Przykładowym ćwiczeniem z piłką jest - położenie się na plecach, złapanie piłki między nogi i podnoszenie jej do góry. Identyczny ruch można wykonać z rękoma, to jest - leżąc płasko, złapać piłkę dłońmi i unosić ją do góry. Seria z takimi ćwiczeniami rozbudzi nasze mięśnie, bez przemęczania kręgosłupa.

Ćwiczyć można także siedząc na piłce. Do tego potrzebujemy lekkich hantelek lub butelek z wodą. Trzymając hantelki lub butelki unosimy ręce do góry, po czym opuszczamy je do boków ciała. Małe obciążenie wynika z tego, że z, przykładowo, półkilogramową lub kilogramową hantlą łatwo będzie utrzymać równowagę.

Czy bez sprzętu również da się ćwiczyć? Jak najbardziej! Rekomendowaną pozycją do ćwiczeń bez sprzętu jest.. pozycja stojąca. Podstawowe ćwiczenia, w postaci przysiadów, pajacyków, skłonów (do tyłu, przodu, na boki), a także na przykład wypady nóg w przód uczynią nasze nogi silniejszymi.

Innym ćwiczeniem, które rozwijają głównie klatkę piersiową, są pompki. Można je wykonywać dwojako - zarówno w klęku podpartym, jak i w oparciu o ścianę. Pompki przy ścianie kwalifikują się do ćwiczeń stojących. Nie są mocno wymagające, a jednocześnie ich wykonanie nie będzie utrudnione przez coraz to większy brzuszek.

Bardziej zaawansowane ćwiczenia

Ćwiczenia w pozycji "T" to kolejna propozycja, która wiąże się z wyższym stopniem "wtajemniczenia". Pozycja "T" jest zapożyczona z jogi - jest rozluźniająca i relaksuje zarówno nas, jak i nasze ciało. Jej wykonanie wymaga jednak sporej fatygi. Stajemy na jednej nodze, ręce wyciągamy przed siebie, a drugą nogę odchylamy do tyłu i prostujemy. Gdyby nie noga, na której stoimy, pozycja ta powinna przypominać leżenie na brzuchu. Nóg powinno używać się zamiennie - raz do tyłu idzie jedna, raz druga.

Kolanami możemy wspierać się przy robieniu pompek, ale nie tylko. Koci grzbiet to kolejna propozycja, która rozluźni nasz kręgosłup. Jest to także pozycja wyjściowa do robienia wypadów nóg w tył, które warto jest łączyć z piłką gimnastyczną.

Ćwiczenia leżące to ostatnia proponowana pozycja do ćwiczeń, zgodnie z powiedzeniem, "last but not least". Najprostsze ćwiczenie leżące - wystarczy położyć się bokiem, po czym podnosić nogę do pionu, a po serii przełożyć się na drugi bok. Wszelkie ćwiczenia rozciągające ułatwiają poród, więc warto uwzględnić je w swoim planie.


Fit mama poleca sport

Każdy typ ćwiczeń powinien zostać skonsultowany z lekarzem. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy upewnić się, czy nie ma żadnych przeciwwskazań ku temu, by trenować w trakcie ciąży. Jeśli nie będzie i dostaniemy od lekarza zielone światło - zacznijmy jak najszybciej! Lepiej wyćwiczone mięśnie ułatwiają poród, a także ułatwiają wychowywanie dziecka. Kilka minut spędzonych z maluszkiem w objęciu udowodni nam, że jednak nie jest on takim maluszkiem, jak z początku mogłoby się wydawać.

Z BoboWózkiem też można ćwiczyć!

Producenci wózków dziecięcych zdają sobie sprawę z potrzeb aktywnych matek. Wśród szerokiej oferty sklepu BoboWózki można znaleźć m.in. wózki do biegania. Jednym z takich wózków dziecięcych jest THULE URBAN GLIDE 2, charakteryzujący się świetną, lekką konstrukcją. Jego konstrukcja pozwala na swobodne poruszanie się w biegu - zarówno po mieście, jak i w terenie.

Podziel się opinią jako pierwszy

Napisz opinię
Follow us
Copyrights 2004-2021 BoboWózki
social mail
social up
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.