+30 salonów
+100 ekspertów
+1mln bw
Montaż fotelików Zapytaj konsultanta Kontakt do salonów BW Blog
czego nie jeść karmiąc piersią?

Czego nie jeść karmiąc piersią? Fakty i mity

2021-03-15

Karmienie piersią to najlepszy sposób żywienia dziecka w pierwszych miesiącach jego życia. WHO zaleca, by karmienie mlekiem matki lub mlekiem modyfikowanym było wyłączną formą karmienia w pierwszych 6 miesiącach po urodzeniu niemowlęcia. Co jeść karmiąc piersią i jak komponować jadłospis, by Twoja pociecha otrzymywała wszystkie niezbędne składniki odżywcze?

Spis treści

Czego nie jeść karmiąc piersią? Menu przyszłej mamy

Pojawienie się na świecie nowego członka rodziny wiąże się u rodziców ze stresem i koniecznością sprostania wielu nowym obowiązkom. Pielęgnacja maluszka, przewijanie i karmienie to czynności, wokół których narosło wiele mitów. Harmonijny rozwój niemowlęcia ma swoje etapy, a każdy noworodek rozwija się w swoim tempie. To, jakie pokarmy spożywa i jak przybiera na wadze, może zmieniać się nawet kilka razy w miesiącu i zwykle nie jest powodem do obaw.

Już w trakcie ciąży przyszła mama często słyszy o konieczności ograniczenia spożywania określonych substancji. Alkohol, palenie tytoniu lub korzystanie z napojów energetycznych jest zdecydowanie szkodliwe dla maluszka. Kobieta w ciąży powinna wstrzymać się także przed jedzeniem surowego mięsa i ryb, produktów mlecznych, przygotowanych z niepasteryzowanego mleka, a także niemytych owoców i warzyw. A czego nie jeść karmiąc piersią? Czy istnieją produkty zakazane?

Czego nie jeść karmiąc piersią?

Czego nie można jeść, karmiąc piersią?

Lista tego, czego nie można jeść, karmiąc piersią, pokrywa się w znacznym stopniu z produktami zabronionymi podczas ciąży. Nadal zakazany jest alkohol oraz palenie tytoniu. Kawa a karmienie piersią? Jeśli nie wyobrażasz sobie początku dnia bez kubka aromatycznego napoju, nie musisz z niej rezygnować. Staraj się, aby kawa nie była zbyt mocna, unikaj także silnych naparów ziołowych i mocnej herbaty.

Na liście czego nie jeść, karmiąc piersią, znajdują się także przyjmowane przez kobietę leki – konieczne jest skonsultowanie z lekarzem wszystkich stosowanych preparatów i poinformowanie specjalisty o tym, że karmisz, gdy dopadnie Cię infekcja lub inna dolegliwość. Ibuprom a karmienie piersią? Ibuprofen uważany jest za lek najbezpieczniejszy podczas laktacji, maksymalna jednorazowa dawka to 250–400 mg, nie więcej niż 1200 mg na dobę. Możesz go spokojnie stosować podczas przeziębienia lub w przypadku gorączki.

Ibuprom a karmienie piersią

Czego nie jeść karmiąc piersią – lista mitów

Wiele kobiet jeszcze przed urodzeniem noworodka dowiaduje się od znajomych, mam i babć, czego nie jeść karmiąc piersią. Lista ta wydaje się być bardzo długa i niekiedy pojawia się wrażenie, że w zasadzie możemy jeść bardzo ograniczone produkty. To, czego nie jeść podczas karmienia piersią, zależy wyłącznie od stanu zdrowia kobiety i indywidualnych uwarunkowań. Specjaliści coraz częściej podkreślają, że nie istnieje coś takiego, jak specjalna dieta matki karmiącej. Zróżnicowany, urozmaicony jadłospis, bogaty we wszystkie składniki odżywcze, to najlepszy sposób na zdrowe karmienie niemowlęcia.

Częste dylematy, takie jak kawa a karmienie piersią czy orzechy a karmienia piersią, nie mają naukowego potwierdzenia. Młoda mama nie powinna bez potwierdzonej przyczyny rezygnować z produktów mlecznych, glutenu oraz przypraw. Do mleka przenikają składniki odżywcze, a nie czysta substancja, dlatego zjedzenie obiadu z dodatkiem fasoli lub grochu nie spowoduje u maluszka wzdęć ani nie przyczyni się do pojawienia męczących kolek.

czego nie można jeść karmiąc piersią

Orzechy a karmienie piersią – kiedy konieczna jest dieta eliminacyjna?

Jeśli zastanawiasz się czego nie jeść podczas karmienia piersią, zwróć szczególną uwagę na składniki odżywcze wybieranych produktów. Sam poród to ogromny wysiłek, dlatego po powrocie ze szpitala warto postawić na potrawy o działaniu regeneracyjnym i odżywczym. Świeżo upieczona mama nie może zapominać o regularnym piciu wody – większe zapotrzebowanie wiąże się z produkcją mleka.

Dawniej, w odpowiedzi na to czego nie można jeść, karmiąc piersią, pojawiały się częste alergeny – owoce cytrusowe, mleko, truskawki, orzechy, ryby lub jaja. Aktualne badania naukowe dowodzą, że dieta eliminacyjna matki nie wpłynie na wystąpienie alergii u maluszka, za to może stać się przyczyną anemii lub niedożywienia, a także problemów z laktacją.

Przeczytaj także: Co zrobić, gdy Twoje dziecko nie chce jeść? 5 sposobów na brak apetytu

Co jeść karmiąc piersią?

Laktacja zwiększa zapotrzebowanie organizmu mamy o ok. 500 kcal dziennie. Nie jest to dobry moment na odchudzanie – zwykle w zrzuceniu nadprogramowych kilogramów pomocne są spacery z maluszkiem i zdrowy styl życia. Wspólny czas z maluszkiem na świeżym powietrzu umili dobrze dobrany wózek, taki jak Joolz AER, wyjątkowo lekki i z szerokim siedziskiem. Pamiętaj, aby podczas przechadzek mieć ze sobą butelkę z wodą.

Warto także zabrać suszone owoce, świeże kawałki jabłka lub orzechy, które sprawdzą się, gdy poczujesz głód. Wózek spacerowy Baby Design Look Air to model, który posiada szeroki kosz zakupowy. Zmieścisz w nim zdrowe smakołyki dla siebie i Twojego maluszka, a także niezbędne akcesoria higieniczne i zapasowe ubranka.

Każdego dnia pamiętaj o produktach bogatych w białko i wapń – przetworach mlecznych, jajkach, warzywach strączkowych. Jedz świeże owoce i warzywa – na czas podróży samochodem możesz przygotować pojemnik z pociętymi w słupki warzywami – marchewką, kapustą lub selerem naciowym. Dbaj przy tym o bezpieczeństwo dziecka i nigdy nie pozwalaj na spożywanie posiłków, gdy samochód się porusza. W ochronie niemowlęcia pomoże też komfortowy fotelik samochodowy – świetnym wyborem jest Cybex Pallas G I-Size. Równie korzystnym zakupem jest Britax Advansafix IV R, który spełnia wygórowane normy bezpieczeństwa i pozwala dopasować poszczególne parametry do wagi i wzrostu dziecka.

Kawa a karmienie piersią

Karmienie piersią – radość matki i dziecka

Naturalne mleko matki dostarcza niemowlęciu wszystkich najważniejszych składników odżywczych. Rozszerzanie diety po 6. miesiącu życia pozwala maluszkowi poznawać nowe smaki i poszerza jego doznania smakowe. Pamiętaj, że wątpliwości typu Ibuprom a karmienie piersią warto konsultować ze specjalistami – wiele dawnych opinii nie ma potwierdzenia naukowego. Potraktuj okres laktacji jako prawdziwą przygodę, która będzie dla Ciebie źródłem satysfakcji i czasem budowania więzi z niemowlęciem. Ciesz się macierzyństwem i pozwól sobie na radość bycia rodzicem!

Podziel się opinią jako pierwszy

Napisz opinię
Follow us
Copyrights 2004-2021 BoboWózki
social mail
social up
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.