Wady wymowy u dzieci mogą ujawniać się już na etapie żłobka i przedszkola. Wielu z nich można uniknąć przez stosowanie odpowiednich ćwiczeń logopedycznych, masaż buzi niemowlaka i wczesną profilaktykę stomatologiczną. Kiedy z dzieckiem do logopedy? Poznaj wady wymowy – rodzaje i sprawdź skuteczne rady, jak z nimi walczyć!
Spis treści
Co warto zapamiętać?
- Najczęstsze rodzaje wad wymowy u dzieci to jąkanie, seplenienie, rotacyzm (niewymawianie „r”) i lambdacyzm (zamiana głosek na podobne lub pomijanie głoski w wymowie).
- Warto wybrać się do logopedy, gdy dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, ślini się nadmiernie, oddycha z otwartą buzią, ma trudności ze ssaniem piersi i połykaniem pokarmu, nie odwraca głowy w kierunku dźwięków, nie naśladuje prostych gestów, nie głuży ani nie gaworzy, nie rozumie prostych poleceń.
- Kiedy do logopedy z dzieckiem kilkuletnim? Logopedia dla dzieci jest wskazana, gdy pociecha ma problemy z wymawianiem głosek dźwięcznych i szumiących, nie wymawia „r”, jąka się, ma ubogi zasób słownictwa, nie buduje prostych zdań i mówi niewyraźnie. Co więcej, podczas mówienia wkłada język między zęby lub dziwnie układa go w ustach.
- Przyczyny zaburzeń mowy u dzieci to m.in. używanie smoczka powyżej 1. roku życia, korzystanie z kubków niekapków, zbyt długie picie z butelki, urazy twarzy, choroby (np. przerośnięte migdałki, rozszczep wargi), ssanie kciuka i zła higiena jamy ustnej.
Jakie są najczęstsze problemy logopedyczne u dzieci?
Pierwsze oznaki nieprawidłowego rozwoju aparatu mowy rodzice mogą zauważyć w wieku niemowlęcym. Tym, na co dobrze zwrócić uwagę na początku rozwoju maluszka, są krzywo rosnące zęby, nietypowe układanie języka, a także problemy ze ssaniem podczas karmienia. Niektóre wady wymowy u dzieci mają podłoże genetyczne. Inne dziecko nabywa je wskutek nieprawidłowego żywienia, zbyt długiego używania smoczka lub szkodliwych nawyków, np. zbyt częstego wkładania do buzi paluszków.
Istnieją też wady wymowy, które mijają samoistnie i nie wymagają współpracy z logopedą. Dzieci w przedszkolu nie potrafią wymawiać niektórych głosek, np. dźwięcznego „r”, lecz ta umiejętność przychodzi u nich z wiekiem. Około 5-7 roku życia większość smyków radzi sobie z głoskami szeleszczącymi, syczącymi, prawidłowo wypowiada nawet trudniejsze słowa. Jeżeli jednak problem utrzymuje się zbyt długo lub dziecko asymetrycznie ustawia twarz podczas mówienia, koniecznie skonsultuj je z logopedą.
Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy?
Wielu z rodziców zastanawia się, kiedy należy udać się na pierwszą wizytę do logopedy. Logopeda to specjalista zajmujący się zaburzeniami rozwoju mowy. Do jego kompetencji należy także sprawdzenie, czy poszczególne elementy aparatu mowy rozwijają się we właściwym tempie. Regularne spotkania z logopedą z pewnością pomogą maluszkom, które mają trudności z mówieniem, wstydzą się wypowiadać w grupie rówieśniczej. Jego praca pokrywa się często z obowiązkami psychologa. Gdy problem związany z mówieniem wiąże się ze stresem lub problemami w szkole, współpraca specjalistów pomoże szybciej uporać się z problemem.
Kiedy udać się do logopedy? Wczesna interwencja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju mowy!
Kiedy z dzieckiem do logopedy? Z pewnością wtedy, gdy zauważysz nieprawidłowy rozwój aparatu mowy dziecka – języka, nosa, ust lub policzków. Skonsultuj swoją pociechę zawsze wtedy, gdy niesymetrycznie układa kąciki ust, ma problem z szerokim otwieraniem ust lub sygnalizuje ból w okolicy twarzy podczas mówienia.
Konsultacja logopedyczna jest wskazana, jeśli Twój maluch na etapie przedszkola wypowiada mało słów w stosunku do rówieśników i gdy sepleni w szkole. Skonsultuj się ze specjalistą, gdy około 3-letnia pociecha nie buduje zdań, mówi tylko pojedyncze, proste słowa, nie zadaje pytań, a jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia.
W przypadku najmłodszych brzdąców Twoją uwagę powinien zwrócić m.in. brak gaworzenia u niemowląt oraz brak umiejętności konstruowania prostych zdań u 2-latka.
Nie warto odkładać konsultacji u logopedy bądź neurologopedy, gdy u noworodka lub niemowlęcia zauważysz takie symptomy, jak:
- Oddychanie z otwartą buzią (które nie jest spowodowane przeziębieniem), często otwarte usta dziecka.
- Nadmiernie ślinienie się.
- Brak nawiązywania kontaktu wzrokowego.
- Brak naśladowania prostych gestów, takich jak klaskanie, robienie pa pa, zabawa w „a kuku”.
- Trudności ze ssaniem piersi i smoczka, połykaniem pokarmu, brak chęci, aby ssać pierś, częste krztuszenie się jedzeniem.
- Brak odwracania głowy w kierunku źródła dźwięków, a także brak gaworzenia i głużenia.
- Trudności z przyjmowaniem pokarmów na etapie rozszerzania diety, objawiające się m.in. odruchem wymiotnym, częstym krztuszeniem się, zjadanie tylko wybranych produktów o konkretnej konsystencji, próbą połykania za dużych kęsów.
W przypadku rocznych dzieci i starszych należy wybrać się do logopedy, gdy zauważysz u pociechy następujące sygnały:
- Problemy ze słuchem — jeśli zauważysz u dziecka problemy ze słuchem, skonsultuj się nie tylko z laryngologiem, ale też z logopedą. Kłopoty ze słuchem mogą bowiem wpływać na rozwój komunikacji werbalnej.
- Kłopoty z artykulacją — gdy pociecha z trudnością wymawia głoski i dźwięki, np. ś, ź, ć, dź, głoski szumiące sz, ż, cz, dż, nie wymawia „r” czy wypowiada głoski międzyzębowo.
- Opóźniony rozwój mowy — gdy malec w 12.-15. miesiącu życia nie używa nawet prostych słów (typu baba, mama, tata itp.) i nie rozumie prostych poleceń, nie komunikuje się za pomocą gestów, 2-latek nie buduje zdań składających się z dwóch wyrazów i ma mały zasób słownictwa, a 3-latek i starszy smyk ma mocno ograniczone słownictwo, nie buduje zdań składających się z 3-4 słów i mówi niewyraźnie.
- Niska jakość mowy — gdy zaobserwujesz u dziecka problemy z wyrazistością mowy, warto wybrać się do specjalisty. Niska jakość mowy może powodować trudności z porozumiewaniem się z rówieśnikami i nauczycielami w szkole i przedszkolu. Problemy z płynnością mowy obejmują zwłaszcza jąkanie.
Nie warto odkładać konsultacji. Im szybciej zostanie postawiona diagnoza, tym krótsze będzie leczenie i bardziej zadowalające jego efekty.
Sprawdź też: Kiedy dziecko zaczyna mówić? W oczekiwaniu na pierwsze słowo

Jakie są przyczyny wad wymowy?
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece-p-baby-jogger-city-sights-wozek-2w1]]]
Wady wymowy u dzieci można podzielić na wrodzone i nabyte. Część z nich dotyczy wieku niemowlęcego. Inne z nich zauważysz dopiero wtedy, gdy maluszek zaczyna wypowiadać pierwsze samodzielne słowa. Oto najczęstsze przyczyny wad wymowy, które powinieneś wyleczyć z pomocą lekarza pediatry i logopedy. Wiele z nich możesz dostrzec podczas wspólnej zabawy w piaskownicy lub na spacerze, np. w wygodnej spacerówce Baby Jogger City Sights.
Używanie smoczka powyżej 1. roku życia a rozwój mowy dziecka
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece-p-adamex-porto-standard-wozek-2w1]]]
Smoczek pomaga wielu rodzicom w usypianiu maluszka, wyciszaniu przed snem i zajęciu go, gdy staje się marudny. Smoczek jest przydatny też w przypadku niemowląt mających silną potrzebę ssania lub gdy mama nie może karmić piersią. Wówczas smoczek niejako zastępuje karmienie lub butelkę.
Jednak do ukończenia pierwszego roku życia smoczek powinien zostać zupełnie odstawiony, by nie zaburzał naturalnych procesów fizjologicznych. Z tego powodu, jeśli maluch ma trudności z zasypianiem, zamiast smoczka lepiej zaplanować drzemki podczas spaceru, np. w dobrze amortyzowanym wózku Adamex Porto.
W okolicy pierwszych urodzin odruch ssania zanika. Używanie smoczka utrwala mechanizm przełykania niemowlęcego. Gdy bobas używa smoczka, jego język układa się na dnie jamy ustnej, podczas gdy bez smoczka powinien się swobodnie podnosić. W drugim roku życia odruch ssania zastępuje odruch żucia i gryzienia. To wszystko pomaga nie tylko w rozszerzaniu diety, ale także wpływa na prawidłowy rozwój warg, języka, sposób przełykania i wzmocnienie mięśni twarzy. Zaburzenie tego procesu może skutkować wadami wymowy.
Korzystanie z kubków niekapków i butelek
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece/p/venicci-tinum-upline-wozek-3w1-cybex-aton-b2-10619]]]
Równie problematyczne, jak długie stosowanie smoczka, jest korzystanie z tzw. kubków niekapków. Tego rodzaju pojemniki są wygodne w codziennym życiu – dzięki nim woda lub sok się nie rozlewa, nawet w małych, jeszcze niedostatecznie wyszkolonych do trzymania rączkach. Jednak niekapki również utrwalają utrzymywanie się niemowlęcego sposobu przełykania.
Maluch, który długo pije z butelki niemowlęcej lub niekapka, może zacząć seplenić. Seplenienie międzyzębowe, czyli wypowiadanie głosek z językiem wsuniętym między zęby, wymaga ćwiczeń logopedycznych. Z tego powodu staraj się unikać używania niekapków i zabieraj je sobą wyłącznie wtedy, gdy jest to konieczne, np. w czasie podróży. W domu i w przedszkolu najlepszy będzie bidon ze słomką lub tradycyjny plastikowy kubek – schowasz go w torbie pielęgnacyjnej i zawiesisz na ramie wózka np. łatwego do prowadzenia Venicci Tinum Upline 2.
Uraz twarzy lub choroba
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/pozostale-artykuly-p-maxi-cosi-cassia-hustawka]]]
Problemy logopedyczne u dzieci mogą wynikać z zaburzeń rozwojowych wrodzonych. Tzw. zajęcza warga, czyli rozszczep wargi, a także podniebienia, to jeden z widocznych problemów maluszków, który sprawia, że dziecko sepleni lub mówi niewyraźnie. Okazuje się jednak, że na sposób mówienia ma wpływ także przerost migdałka gardłowego. Wówczas dziecko charakteryzuje tzw. nosowanie zamknięte, jak gdyby głos malucha nie miał naturalnego brzmienia.
Bywa, że przerośnięty migdałek blokuje swobodny przepływ powietrza i malec często doświadcza infekcji. Może to prowadzić do niedosłuchu, a to przekłada się na nieprawidłowości artykulacyjne. Inną wadą wrodzoną jest skrócone wędzidełko języka, które uniemożliwia wytworzenie prawidłowego wytworzenia głosek. Z tego względu przyglądaj się swojemu dziecku gdy śmieje się i pije, by od razu reagować na nieprawidłowy rozwój jego aparatu mowy – także wtedy, gdy smyk siedzi w foteliku do karmienia lub huśta się w domowej huśtawce, np. Maxi Cosi Cassia.
Ssanie kciuka a mowa i rozwój dziecka
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece-p-easywalker-jimmey-wozek-spacerowy]]]
Nie tylko zbyt długie używanie smoczka często prowadzi do wad wymowy. Kolejnym problemem bywa wkładanie przez maluszka palca do buzi i jego ssanie. Kciuk w jamie ustnej wpływa na gorszą pionizację języka, a także zniekształca podniebienie i zgryz. Może zmniejszać się prawidłowe napięcie warg, a język ustawia się w buzi w złej pozycji.
U bobasów, którym wyrosły pierwsze zęby, zdarzają się skrzywienia zębów, takie jak zgryz otwarty. Jest to wolna przestrzeń między dolnymi i górnymi jedynkami. Staraj się odwracać uwagę dziecka, jeśli chętnie wkłada paluszki do ust – zwłaszcza podczas spacerów, np. w spacerówce Easywalker Jimmey.
Zła higiena jamy ustnej
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece-p-coletto-fado-wozek-2w1]]]
Chociaż zęby mleczne służą nam tylko przez kilka lat i już na etapie podstawówki wypadają. Nie zapominaj o ich regularnym i dokładnym czyszczeniu. To właśnie one odgrywają niezwykle ważną rolę w kształtowaniu się aparatu żucia dziecka. Jeśli zęby mleczne za szybko wypadną, wówczas tkanka kostna żuchwy i szczeki przestaje wzrastać.
Maluch może przez to cierpieć z powodu krzywo rosnących zębów stałych. Nie można przyspieszać poszczególnych etapów rozwoju twarzoczaszki, w tym wypadania zębów mlecznych. Musisz też pamiętać, że próchnica zębów mlecznych przekłada się na choroby zębów w wieku dorosłym. Dlatego przynajmniej dwa razy dziennie myj z dzieckiem zęby. Dbaj również o to, by po myciu nie jadło już nic przed snem.
Na spacery zamiast soku zabieraj wodę. Miej zawsze butelkę w koszu zakupowym i proponuj maluchowi, gdy wspólnie wędrujecie parkowymi alejkami w dobrze wentylowanym wózku niemowlęcym Coletto Fado.
Przeczytaj również: Pierwsza wizyta u dentysty! Kiedy powinno się pójść z dzieckiem do stomatologa?
Wady wymowy u dzieci – rodzaje
Aby lepiej zrozumieć, kiedy iść z dzieckiem do logopedy, powinieneś poznać najczęściej występujące wady wymowy. Rodzaje wad i niektóre problemy logopedyczne u dzieci można dzięki tej wiedzy sprawnie wyeliminować przy pomocy prostych zabaw lub samodzielnie wykonywanych masaży. Sprawdź zatem najczęstsze rodzaje zaburzeń mowy u dzieci.
Seplenienie
Seplenienie to jedna z najpopularniejszych wad wymowy u maluchów. Objawia się nieprawidłowym wymawianiem następujących głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, cz, dż, ż oraz dz. Nazywane jest także sygmatyzmem. W prawidłowym wypowiadaniu tych głosek kluczową rolę odgrywa ułożenie zębów. Seplenienie można podzielić na dwie grupy – seplenienie wargowo-zębowe oraz seplenienie międzyzębowe.
Nie przejmuj się, jeśli Twój 2 lub 3-latek sepleni. To zupełnie naturalne, gdyż jego ciało dopiero się rozwija, a poszczególne części twarzy wykształcają się, by maluch mówił czysto i wyraźnie. Około 4-5 roku życia rozwija się umiejętność wypowiadania głosek sz, ż, dz i cz. Chwilę potem przedszkolak umie mówić już wszystkie głoski, jednak po wypadnięciu zębów mlecznych seplenienie może chwilowo powrócić. Gdy w wolnych przestrzeniach wychodzą zęby stałe, zwykle wszystko wraca do normy.
Jąkanie
Jąkanie objawia się zacinaniem i brakiem płynności mówienia. Czym jest wywołane jąkanie u dzieci 3-letnich? Przyczyny dolegliwości u kilkulatków to zazwyczaj skurcze w obrębie twarzy, których maluch nie kontroluje.
Najczęściej jednak związane jest z brakiem koordynacji między działaniem układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Dziecko czasami stara się powiedzieć zbyt szybko, a proces ten nie nadąża jakby za tokiem myślenia. Przyczyny jąkania u dzieci to też nierzadko nadmierny stres i lęk dziecka, które wymagają dodatkowej konsultacji z pedagogiem szkolnym lub psychologiem.
Rotacyzm, wada wymowy „r”
Rotacyzm, zwany też reraniem, to wymienne stosowanie głosek. Najczęściej obserwuje się go u maluszków na początku rozwoju mowy. Przejawia się tym, że dziecko nie wymawia „r”. Przedszkolaki próbują w ten sposób ułatwić sobie wypowiadanie pierwszych słów, np. poprzez wypowiadanie litery „l” lub „j” zamiast „r”.
Sytuacja, kiedy dziecko wymawia „r” nieprawidłowo, to jedna z najczęstszych wad wymowy u dzieci. Często znika samoistnie. Większość maluchów zaczyna prawidłowo wymawiać głoskę „r” około 5. roku życia dziecka. Jeśli jednak smyk 5-letni i starszy nadal ma trudności z wymawianiem rej głoski, należy skonsultować się z logopedą, które udzieli wskazówek, jak nauczyć dziecko wymawiać „r”.
Lambdacyzm
[[[PRODUKT:https://magento2:sgY3EvTQ@bobowozki.com.pl/foteliki-samochodowe-p-cybex-sirona-t-i-size-fotelik-z-baza-t]]]
Lambdacyzm, podobnie jak rotacyzm, objawia się zamianą głosek na podobne. Najczęściej jednak to pomijanie jakiejś głoski w wymowie. By pomóc maluchowi w rozwoju mowy i zniwelowaniu wady, można śpiewać wspólnie piosenki lub powtarzać różne słowa, np. podczas wspólnej jazdy samochodem w foteliku samochodowym Cybex SironaT i-Size.
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci
W pierwszych latach życia proste ćwiczenia logopedyczne dla dzieci mogą pomóc zupełnie wyeliminować najczęstsze problemy logopedyczne. Jeśli nie wiesz, jak pracować z maluchem lub podejrzewasz u niego wadę wymowy, skorzystaj z konsultacji logopedycznej. Logopeda dla dziecka wskaże Ci kierunki dalszego działania i pomóc maluchowi zyskać większą pewność siebie podczas mówienia.
Ćwiczenia dostosowane do potrzeb dziecka i wady wymowy
Kiedy dziecko mówi r nieprawidłowo, a także sepleni, jąka się czy ma zgryz otwarty — ćwiczenia logopedyczne mogą pomóc w uporaniu się z tymi problemami. W czasie wizyty logopeda pokaże ćwiczenia logopedyczne dla 2-latka, a także starszej lub młodszej pociechy, które możecie wykonywać w domu wspólnie z dzieckiem. Poda cenne wskazówki i doradzi, jak radzić sobie z konkretnymi problemami i wadami wymowy.
Najlepsze rezultaty można osiągnąć dzięki systematyczności oraz odpowiedniemu dobraniu ćwiczeń do wieku i potrzeb dziecka. W ich właściwym dopasowaniu pomoże właśnie logopeda.
Czy terapia logopedyczna wiąże się z koniecznością częstych wizyt? Niekoniecznie. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a ewentualne wady wymowy u dzieci również są bardzo indywidualne. Dlatego w niektórych przypadkach konieczne będą częste, regularne wizyty, a w innych rzadsze spotkania, ale np. większa praca z dzieckiem w domu.
Niezależnie od rodzaju prowadzonej terapii, wczesne wykrycie i właściwe zdiagnozowanie problemu pomoże w jego zlikwidowaniu i umożliwi rozwój umiejętności komunikacyjnych i lepsze rozumienie mowy u smyka.
Terapia logopedyczna dla starszego dziecka – dlaczego jest ważna?
Terapia z logopedą może wpłynąć korzystnie na rozwój językowy, ale też edukacyjny, społeczny i emocjonalny. Pomaga poprawić płynność mówienia i wymowę oraz polepszyć umiejętności komunikacyjne. Specjalista pracuje indywidualnie z dzieckiem, dostosowując ćwiczenia do jego wieku i potrzeb.
Kiedy z dzieckiem do logopedy, a kiedy do innych specjalistów?
Problemy językowe i z rozwojem mowy mogą mieć różne przyczyny. Postawienie właściwej diagnozy, a tym samym prowadzenie terapii logopedycznej dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka, nierzadko wymaga konsultacji z innymi specjalistami, np. neurologiem, laryngologiem czy psychologiem dziecięcym.
Zaburzenia w poprawnym wymawianiu głosek mogą wynikać z nieprawidłowości funkcjonalnych bądź anatomicznych, a także innych dysfunkcji czy niedoborów. Czasem mogą być symptomem jakiegoś poważniejszego problemu, dlatego warto starannie przeanalizować sytuację dziecka w celu postawienia wczesnej diagnozy i jak najszybszego wdrożenia odpowiedniego leczenia.
- Wizyta u laryngologa może być zasadna, gdyż niektóre wady w wymawianiu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych mogą wynikać z nieprawidłowości w zakresie aparatu mowy. Różne choroby krtani, gardła, nosa i uszu u dziecka mogą wpływać na jego mowę. Na przykład, przerost trzeciego migdałka może skutkować tym, że dziecko mówi i oddycha przez nos, a ponadto chrapie i często się przeziębia. W takich i innych przypadkach pomoże właśnie laryngolog.
- Niektóre wady wymowy mogą wynikać lub współistnieć z chorobami lub schorzeniami o podłożu neurologicznym. Dlatego wizyta u neurologa dziecięcego może okazać się niezbędna podczas terapii logopedycznej. Co istotne, niektóre choroby, np. padaczka, którą może zdiagnozować właśnie neurolog, bywa przeciwwskazaniem do niektórych form terapii.
- Problemy z rozwojem mowy warto skonsultować też z psychologiem dziecięcym. Niektóre wady i problemy z wymawianiem głosek mogą świadczyć np. o ogólnym opóźnieniu dziecka. Psycholog ma odpowiednie narzędzia do tego, aby prawidłowo ocenić stan dziecka oraz określić nieprawidłowości w rozwoju mowy, a w efekcie odpowiednio pokierować małego pacjenta, aby je zlikwidować bądź zminimalizować. Pomoc psychologa jest szczególnie istotna w przypadku dzieci, które się jąkają.
Zabawy logopedyczne dla dzieci
Jeśli Twój smyk rozwija się prawidłowo, logopeda dla dziecka nie zawsze okaże się potrzebny. Wada wymowy może być wyeliminowana przez proste i przyjemne zabawy logopedyczne dla dzieci. Staraj się przede wszystkim dużo mówić do dziecka, nie zdrabniaj i nie zmieniaj naturalnego brzmienia słów. Nie wyręczaj dziecka w mówieniu. Pomagaj w utrwalaniu nowych, prostych słów, np. przez powtarzanie ich w całym zdaniu. Dużo śpiewaj z maluszkiem, naśladuj odgłosy zwierząt lub pojazdów, wymyślajcie wspólnie krótkie rymowanki.
Jakie jeszcze zabawy logopedyczne dla dzieci będą skuteczne? Możesz delikatnie masować twarz i okolice ust niemowlaka, by pobudzać wszystkie mięśnie. Starsze dzieci mogą próbować zdmuchnąć świeczkę, parskać jak koń lub kląskać językiem. Ćwiczeniem logopedycznym jest nawet dmuchanie baniek mydlanych lub zdmuchiwanie kropel wody ze stołu. Niektóre rodzaje wad wymowy zmniejszą się dzięki ćwiczeniom języka, np. próbie zrolowania go lub dotknięcia końcówką języka czubka nosa.
Logopeda dla dziecka – kiedy się wybrać?
Odpowiedź na pytanie, kiedy iść z dzieckiem do logopedy nigdy nie jest jednoznaczna. Tak naprawdę każdy rodzic lub opiekun wie, gdy jego maluchowi coś dolega i przy podejrzeniu wady wymowy powinien od razu udać się do specjalisty. Nie bagatelizujmy też opinii pań w przedszkolu lub żłobku. Czasami kilka krótkich spotkań z logopedą pozwoli zapomnieć o wadzie wymowy na całe dorosłe życie! Z pewnością czeka Was jeszcze wiele fantastycznych rozmów!
Na to, kiedy z dzieckiem do logopedy się wybrać, nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi. Warto to zrobić zawsze wtedy, gdy zauważysz różne niepokojące symptomy u pociechy, niezależnie od jej wieku.
- Dobrze jest zatem wybrać się do specjalisty, gdy np. maluszek nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.
- Jest to też wskazane, gdy kilkulatek ma bardzo ubogi zasób słownictwa jak na swój wiek i problemy z budowaniem prostych zdań, z trudnością wykonuje proste polecenia, nie wypowiada głosek s, z, c, dz, r i innych lub wypowiada je w sposób zdeformowany.
- Spotkanie z logopedą jest zasadne, gdy starsze dziecko w szkole przestawia litery i ma trudności z komunikowaniem się z rówieśnikami i nauczycielami.
Odpowiednio wczesna diagnoza, stosowanie się do zaleceń specjalisty i wykonywanie ćwiczeń z dzieckiem, z którymi możecie poradzić sobie sami w domu, pomoże w rozwoju jego mowy i zlikwidowaniu błędów i nieprawidłowości w mówieniu.
Masz sprawdzone sposoby na walkę z nieprawidłową wymową? Napisz nam o tym w komentarzu poniżej! Zobacz też bogaty asortyment sklepu BoboWózki. Foteliki samochodowe, bujaczki, meble, leżaczki, łóżeczka, wózki i wiele innych sprzętów i akcesoriów sprawią, że codzienne życie z pociechą będzie znacznie przyjemniejsze i wygodniejsze.
Zobacz też: Zabawy sensoryczne – poznaj nasze pomysły na naukę przez zabawę!
Źródła:
https://mowologia.pl/artykuly/kiedy-do-logopedy.html
https://zuczekkrakow.pl/czy-kazde-dziecko-wymaga-terapii-logopedycznej/
https://ppp18.ursynow.warszawa.pl/wp-content/uploads/2020/04/Logopeda-a-inni-specjali%C5%9Bci.pdf